apa aku rasa bila merdeka?

Merdeka!!!merdeka!!!merdeka!!!satu ungkapan yang mudah untuk dilaungkan.Tapi ianya sangat berbeza maknanya bagi generasi seperti aku. Jika orang dahulu jihad menumpahkan darah demi Negara yang dijajah oleh kuasa asing,apakah sumbangan aku terhadap negara???

Adakah cukup aku mengibarkan jalur gemilang yang seperti bendera Amerika??Adakah cukup aku hadir ke Stadium untuk melihat pancutan bunga api???melalak menyanyi lagu patriotik???Cukup kah semua itu???Memang tak dapat dinafikan kita boleh menjadi sukarelawan seperti polis,tentera ataupun wataniah(untuk pelajar seperti aku). Tapi,adakah aku mampu mempunyai semangat juang orang dahulu??? Samakah pengorbanan generasi dahulu dan sekarang???SEjarah memang tetap sejarah...Sejarah memang perkara lepas.Tetapi adakah sejarah itu perlu dilupakan meskipun ianya hanya terdapat di dalam buku???Seperti luka yang dalam sukar untuk sembuh. Tatkala parut mengunjung tiba,ada kudis-kudis baharu yang bakal muncul jika luka tidak dijaga. Aku mesti sedar perjuangan "kita" belum selesai.

Bukannya aku derhaka kepada Negara tidak mengibarkan bendera tatkala orang lain memasang bendera di kereta,motor dan rumah mereka. Sebaliknya aku masih tertanya-tanya cukupkah dengan cara ini aku menyambut merdeka???Paling tak digemari ada konsert tak sihat bila menyambut merdeka.KURANG AJAR lah mereka yang melalak pada masa ini. Ntah apa-apa je.

Mungkin readers boleh bg sikit komen. Mungkin fikiran saya tidak sama dengan kalian.maaf.
http://www.emocutez.com
dah baca? pe kata awak tgal komen...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Exchage ur link

Iklan sat~~